Blog

hongkong
Image Description
Widok na wyspę Hongkong i Hong Kong Convention and Exhibition Centre

Wyspa Hongkong dzieli się na cztery główne dzielnice: Zachodnio-Centralną (Central and Western), Wan Chai, Wschodnią (Eastern) i Południową (Southern). Każda z tych dzielnic składa się z mniejszych obszarów, które wyróżniają się własnym charakterem. Oprócz tego, że zapuściliśmy się do Parku Wiktorii, położonego w Causeway Bay na granicy dzielnicy Wschodniej, większość czasu spędziliśmy w dzielnicy Zachodnio-Centralnej i Wan Chai. Obszary te są jednymi z najstarszych nie tylko na Wyspie Hongkong, ale także w całym Hongkongu. Te dzielnice odzwierciedlają wczesną historię miasta i były świadkami jego rozwoju od niewielkiej osady do nowoczesnej metropolii. Central, będąc sercem finansowym, biznesowym i rozrywkowym, oraz Wan Chai, znana ze swojej mieszanki starych i nowych elementów, reprezentują bogatą historię i kulturową różnorodność Hongkongu.

Promenada wyspy Hongkong: Wieżowce, złota bauhinia i zielone parki

Wyspa Hongkong i półwysep Kowloon to dwa zupełnie różne oblicza tego samego regionu, rozdzielone wąską cieśniną portu Wiktoria. Wyspa, będąca sercem Hongkongu, zachwyca bogactwem i nowoczesnością, co widać szczególnie w imponujących wieżowcach, które tworzą jedną z najbardziej rozpoznawalnych panoram świata. Już przy wyjściu z promu ukazuje się pejzaż nowoczesności, przeplatany zielenią parków, nad którymi dominują strzeliste budynki.

Przechadzając się wzdłuż promenady, docieramy do parku Tamar, gdzie naszą uwagę przykuwają dwie wieże Lippo Towers, dumnie wznoszące się na jego obrzeżach, oraz charakterystyczny budynek Banku Chin, którego olśniewające oświetlenie podziwialiśmy wcześniej z brzegów Kowloon. Teraz, będąc na Wyspie Hongkong, możemy podziwiać panoramiczny widok na Kowloon, rozpościerający się przed nami w pełnej okazałości.

Na promenadzie znajduje się także Hong Kong Convention and Exhibition Centre, będące centrum wystawowym i kulturalnym regionu, gdzie odbywają się międzynarodowe targi, wystawy i różnorodne wydarzenia kulturalne. Tuż obok znajduje się Golden Bauhinia Square (Plac Złotej Bauhinii), którego sercem jest imponująca rzeźba Złotej Bauhinii, przedstawiająca kwiat Bauhinia blakeana, zwany także „drzewem orchideowym”. Ten kwiat, będący symbolem Hongkongu, widnieje na fladze i w godle regionu.

Rzeźba ta została podarowana miastu przez rząd chiński w 1997 roku, upamiętniając zwrot Hongkongu Chinom przez Wielką Brytanię. Regularnie odbywające się tu ceremonie podnoszenia flagi są nie tylko atrakcją turystyczną, ale również symbolicznym wyrazem tożsamości Hongkongu jako Specjalnego Regionu Administracyjnego Chin.

Diabelski młyn w Hongkongu na tle wieżowców
Nowoczesne wieżowce w dzielnicy Central, Hongkong
Wieżowce Lippo Centre w Hongkongu
Pomnik Bauhinia na placu Golden Bauhinia w Hongkongu
Promenada wyspy Hongkong

Obszar Causeway Bay i Park Wiktorii

Przechodząc przez Gloucester Road, a następnie Hennessy Road, dotarliśmy do Parku Wiktorii. Położony w tętniącej życiem dzielnicy Causeway Bay, będącej częścią dzielnicy Wschodniej (Eastern), jest jednym z największych i najpopularniejszych parków miejskich Hongkongu. Nazwa parku pochodzi od królowej Wiktorii, która panowała w czasie, gdy Hongkong był kolonią brytyjską. Park ten powstał na terenie zrekultywowanym z morza i dziś stanowi pięknie utrzymaną, zieloną oazę, bogatą w różnorodne rośliny, drzewa, stawy i fontanny. Bogactwo tej okolicy odzwierciedla się także w udogodnieniach parku, takich jak boiska sportowe, korty tenisowe, baseny, ścieżki do joggingu oraz place zabaw dla dzieci.

Podczas spaceru po parku mogliśmy w końcu odpocząć i nacieszyć się spokojem, który nas otaczał. Idąc pieszo od promu, tak bardzo pochłonęła nas obserwacja tętniącego życiem Hongkongu, że nawet nie zauważyliśmy, jak długą drogę pokonaliśmy. W tym zielonym zakątku mogliśmy usiąść i odetchnąć od zgiełku miasta, który towarzyszył nam przez cały czas.

Ruchliwa ulica w centrum Hongkongu otoczona wysokimi wieżowcami
Wieżowce i bloki mieszkalne w dzielnicy Hongkongu
Ogród z fontanną w centrum miasta w Hongkongu
Widok na nowoczesne budynki otaczające park w Hongkongu

Odkrywanie Wan Chai z pokładu tramwaju „Ding Ding”

Wychodząc z Parku Wiktorii, wiedzieliśmy już, że drogę powrotną nie pokonamy pieszo. Po krótkim spacerze ulicą Great George na moment poczuliśmy atmosferę Kowloonu, aby już po chwili znaleźć się na pokładzie dwupoziomowego tramwaju, znanego lokalnie jako „Ding Ding” – od dźwięku dzwonka, który wydaje. Te charakterystyczne tramwaje są jednym z symboli Hongkongu, a my zajęliśmy miejsca na górnym pokładzie, skąd mogliśmy spokojnie obserwować zmieniający się krajobraz miasta podczas jazdy przez jedną z głównych ulic – Hennessy Road. Ta tętniąca życiem ulica, przecinająca dzielnicę Wan Chai, pozwoliła nam doświadczyć dynamicznie zmieniającego się krajobrazu Hongkongu.

Wan Chai to dzielnica, w której stare budowle harmonijnie współgrają z nowoczesną architekturą, tworząc złożony obraz kontrastów. Podczas przejażdżki mijaliśmy takie miejsca, jak Times Square, jedno z głównych centrów handlowych w Hongkongu.

Na Johnson Street zwrócił naszą uwagę The Pawn, budynek o bogatej historii, zachowujący wiele oryginalnych cech architektonicznych. Dawniej lombard, dzisiaj to renomowana restauracja, znana z doskonałej kuchni i starannie odrestaurowanych wnętrz. To przykład, jak Hongkong umiejętnie integruje dziedzictwo kulturowe z dynamicznie rozwijającym się krajobrazem metropolii.

Ruchliwa ulica w Hongkongu z tramwajami i drapaczami chmur
Ulica w Hongkongu z tradycyjnymi budynkami i reklamami w chińskim stylu
Tłoczna ulica w Hongkongu pełna ruchu pieszych i samochodów
Wieżowce i nowoczesna architektura w dzielnicy biznesowej Hongkongu
Starsze budynki mieszkalne obok nowoczesnych wieżowców w Hongkongu
Ulica otoczona wysokimi budynkami w centrum Hongkongu
Kolonialna architektura Hongkongu z wysokimi budynkami w tle
Wąska ulica między wieżowcami w Hongkongu

Central - Prestiż i serce finansowe Hongkongu

Dojeżdżaliśmy do prestiżowej dzielnicy Central, głównego centrum finansowego i biznesowego Hongkongu. Po drodze mijaliśmy giełdę Hongkongu, liczne międzynarodowe banki, luksusowe hotele i sklepy. Następnie udaliśmy się spacerem do Millennium Plaza, maleńkiej enklawy otoczonej wieżowcami, których szklane ściany odbijały światło, sprawiając wrażenie, jakby były wykonane ze złota. W tym samym rejonie, zaledwie dwie ulice dalej, górował nad nami The Center – jeden z najwyższych wieżowców w Hongkongu, wyróżniający się swoją charakterystyczną szklaną fasadą. Położony w dzielnicy Central, ten imponujący budynek był jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów krajobrazu miejskiego.

Plac z fontanną otoczony palmami i wieżowcami w Hongkongu
Osoba siedząca przy fontannie w nowoczesnym centrum Hongkongu
Zabytkowy zegar otoczony wysokimi wieżowcami w Hongkongu
Odbicie wieżowców w nowoczesnym budynku w centrum biznesowym Hongkongu
Nowoczesna architektura z rzeźbą bawoła w Hongkongu
Imponujący wieżowiec z fasadą ze szkła i metalu
Kolonialny budynek z palmami w Hongkongu
Nowoczesne centrum Hongkongu z budynkami otoczonymi drzewami
Dzielnica Cetral, Hongkong Island

Wzgórze Wiktorii, kolejka linowa Peak Tram i jak unikać kolejek

Tak długo krążyliśmy po Hongkongu, że w końcu dotarliśmy do miejsca, które jest niemal obowiązkowym przystankiem każdego turysty – Wzgórza Wiktorii. Wznosząc się majestatycznie nad miastem, Wzgórze oferuje zapierające dech w piersiach widoki na pulsujący życiem Hongkong i jego malowniczy port. To jedno z najwyższych punktów w mieście, skąd odwiedzający mogą podziwiać spektakularną panoramę. Nieodłącznym elementem tej przygody jest Peak Tram, historyczna kolejka linowa, której początki sięgają 1888 roku. Sama podróż kolejką to atrakcja – świadek historii miasta, który przewozi turystów z dolnej stacji przy Garden Road na sam szczyt, do Peak Tower, z jej charakterystyczną architekturą i tarasem widokowym. Po dotarciu na szczyt, czekałyby na nas malownicze szlaki oraz niezapomniane widoki na Hongkong. Jednak chyba nie jesteśmy najlepszymi turystami, bo widok długiej kolejki turystów czekających na wjazd kolejką skutecznie zniechęcił nas do dalszego czekania. Postanowiliśmy, że może jeszcze kiedyś wrócimy na Wzgórze Wiktorii, ale tym razem zdecydowaliśmy zejść z turystycznego szlaku i odkrywać inne, mniej sztampowe sekrety Hongkongu, które czekały na nas na niższych wysokościach.